Η διαδικασία της εγκατάστασης ενός συστήματος οικιακού κινηματογράφου είναι σημαντικά πιο περίπλοκη απ’ ότι θα περίμενε κανείς. Ορίζεται από πολλές παραμέτρους, εμπερικλείει μία σειρά από λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξει κανείς και συχνά – είτε από άγνοια, είτε από βιασύνη – πολύς κόσμος υποπίπτει σε λάθη που μπορεί να πληρώσει ακριβά, είτε με την κυριολεκτική είτε με τη μεταφορική έννοια. Αυτά τα λάθη ποικίλλουν από τα εντελώς προφανή, όπως π.χ. την αγορά ενός λάθος καλωδίου, έως τα πιο σύνθετα, όπως τη λανθασμένη απόσταση θέασης ή τοποθέτησης των ηχείων. Ένα home cinema που έχει “στηθεί” σωστά έχει λάβει στα υπόψιν κάποια βασικά πράγματα – και είναι του ίδιου… βασικού επιπέδου τα λάθη που μπορούν να γίνουν.

Να τα δούμε ένα-ένα;

1. Κακός σχεδιασμός

Το πιο σημαντικό ίσως στάδιο στη σύνθεση ενός home cinema είναι ο αρχικός σχεδιασμός – ακόμη και… στο χαρτί, ενίοτε. Μπορεί παραδείγματος χάριν να αγοραστεί μία καλή τηλεόραση ή ένας καλός προβολέας, αλλά ο χωροταξικός υπολογισμός που έχει γίνει (το πού θα τοποθετηθεί τί και πώς σε σχέση με τους θεατές) να είναι λανθασμένος σε βαθμό που να καταστήσει την αγορά αυτή άστοχη. Μπορεί να επιλεγούν ακατάλληλα καλώδια σύνδεσης, να γίνει ανεπαρκής ηχητική μελέτη του διαθέσιμου χώρου ή επιπόλαιος υπολογισμός στο τελικό κόστος, κάτι από μόνο του ικανό να “βάλει στον πάγο” το όλο εγχείρημα σύνθεσης ενός οικιακού κινηματογράφου. Γι’ αυτό λοιπόν, και πριν γίνει οποιαδήποτε αγορά, μολύβι και χαρτί: πώς είναι διαμορφωμένος ο χώρος; Που θα κάθονται οι θεατές; Πόση απόσταση διαθέσιμη υπάρχει; Πού θα βρίσκονται τα ηχεία; Υπάρχει αρκετό εμβαδό για να αποδώσουν όπως πρέπει; Η εμπειρία μιας εταιρείας εξειδικευμένης στις εγκαταστάσεις home cinema θα βοηθήσει πάρα πολύ εδώ, τα πιο σημαντικά ωστόσο είναι συχνά απλώς θέμα… κοινής λογικής. Ποτέ υποτιμητέας!

2. Τα… “εγκλήματα” του ενθουσιασμού

Υπάρχει μία κατηγορία καταναλωτών – οι λεγόμενοι early adopters – η οποία θέλει να έχει πάντα στην κατοχή της τη νεότερη τεχνολογία, ό,τι πιο καινούργιο κυκλοφορεί, βάζοντας το κόστος σε δεύτερη μοίρα. Το συγκεκριμένο κοινό πέφτει συχνά και στην παγίδα να προμηθεύεται είτε προϊόντα που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί εξελικτικά – χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τηλεοράσεις HD-Ready και τα πρώτα Blu-ray player – είτε προϊόντα που στην αρχική φάση της κυκλοφορίας τους παρουσιάζουν πολλά προβλήματα. Στη δημιουργία ενός home cinema η συλλογιστική του early adopter μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά κοστοβόρα, αφού και πολλά χρήματα θα χρειαστούν (το καινούργιο κι εξελιγμένο κοστίζει εξ ορισμού πιο πολύ) και πιθανότητες ασυμβατότητας και δυσλειτουργιών υπάρχουν ουκ ολίγες. Εδώ συχνά βοηθά η προσέγγιση της σύνθεσης ενός home cinema “κομμάτι-κομμάτι”, καθώς έτσι και πιο πολύς χρόνος για έρευνα αγοράς υπάρχει και μεγάλη πιθανότητα να εξοικονομηθούν χρήματα.

3. Τσιγκουνιές… εκεί που δεν πρέπει

Είναι αλήθεια ότι ο μέσος καταναλωτής, όταν σχεδιάζει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη σύνθεση ενός συστήματος home cinema, προσπαθεί να περιορίσει το κόστος εντοπίζοντας – κατά τη γνώμη του – τις λεγόμενες… “πολυτέλειες” που μπορεί να περικόψει. Σε αυτές τις περιπτώσεις υποπίπτει συχνά σε μεγάλα. Για παράδειγμα, μία “βασικού επιπέδου” τηλεόραση ή ένας μέτριος προβολέας να είναι οικονομικά, αλλά στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων γίνεται αντιληπτό ότι θα χρειαστούν αλλαγή τόσο γρήγορα, ώστε πρακτικά να είναι “πεταμένα λεφτά” η αγορά τους. Για τα ηχεία ισχύει το ίδιο: αν δεν τα αντιμετωπίσει κανείς ως επένδυση, η οποία θα μείνει σταθερή κι ας αναβαθμιστούν άλλα στοιχεία του συστήματος μετά, είναι απόλυτα βέβαιο ότι σύντομα θα φανεί πόσο “κρατούν πίσω” την ακουστική πλευρά των ταινιών. Αν λοιπόν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός δεν αρκεί για να καλύψει ένα πλήρες σύστημα home cinema, είναι προτιμότερο να ξεκινήσει κανείς με λίγα αλλά ποιοτικά τμήματα και να “χτίζει” βαθμιαία, παρά να αγοράσει τα πάντα “φθηνά”… και να αντικαθιστά τα πάντα στη συνέχεια!

4. Άνεση… πανάκριβη

Διαβάζοντας σχετικά… hardcore άρθρα και φωτορεπορτάζ, δεν είναι πολύ δύσκολο να μπει κανείς στον πειρασμό να αποκτήσει ειδικές αναπαυτικές πολυθρόνες, οι οποίες αντικειμενικά κοστίζουν πολύ. Παρ’ εκτός, ωστόσο, κι αν μιλάμε για καταναλωτές χωρίς το παραμικρό πρόβλημα budget, προϊόντα που “πουλούν άνεση” δεν ενδείκνυνται τελικά. Ένας… κανονικός καναπές μπορεί κάλλιστα να προσφέρει του ίδιου επιπέδου άνεση για τις ώρες που θα χρειαστεί στην προβολή μιας ταινίας ή στην ενασχόληση με κάποιο video game, κοστίζοντας σημαντικά λιγότερα. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να εξοικονομηθούν χρήματα που θα “πιάσουν τόπο” πολύ περισσότερο σε άλλα στοιχεία του home cinema.

5. Προβλήματα με τον ήχο

Είναι πολύ σημαντικό να μελετηθεί ο χώρος που θα τοποθετηθεί το home cinema για να πραγματοποιηθεί η αγορά των σωστών ηχείων. Σε δωμάτια λίγων τετραγωνικών είναι λογικό να χρησιμοποιηθούν μικρότερες κατασκευές, έτσι ώστε να υπάρχει άνεση στη μετακίνησή τους και η ισχύς πιο μεγάλων να μην πάει χαμένη. Είναι λάθος επίσης να αγοραστούν πολύ μεγάλα ηχεία αν η θέση της πολυθρόνας ή του καναπέ είναι κοντά σε αυτά: η ένταση του ήχου θα καταστήσει την ακρόαση λιγότερο ευχάριστη απ’ ότι θα μπορούσε. Σημαντική άλλωστε είναι και η μέθοδος συνδεσμολογίας. Αν ο χώρος δεν επιτρέπει τη δημιουργία “καναλιών” στους τοίχους ώστε να “κρυφτούν” τα καλώδια, υπάρχει πάντοτε και η επιλογή των ασύρματων ηχείων – τα οποία δίνουν εικόνα πολύ κομψότερη από αυτήν των καλωδίων που… “τρέχουν” μέσα στο σαλόνι!

Όσον αφορά στην τοποθέτηση ενός surround συστήματος μέσα στο χώρο – με ηχεία που βρίσκονται δηλαδή γύρω από το θεατή – αυτή θα πρέπει να γίνει με κέντρο αναφοράς ένα σταθερό σημείο θέασης. Πολλά νέα μοντέλα ενισχυτών συνοδεύονται πλέον από ειδικά μικρόφωνα-εργαλεία μετρήσεων, με τη χρήση των οποίων γίνονται οι κατάλληλες μετρήσεις αποστάσεων ώστε η συσκευή να ρυθμίζει αυτόματα την ένταση κάθε καναλιού. Ιδιαίτερη προσοχή, δε, χρειάζεται και στη ρύθμιση της έντασης του subwoofer, έτσι ώστε τα μπάσα του να μην “πνίγουν” τις τις χαμηλότερες συχνότητες των άλλων ηχείων.

6. Φωτισμός

Ένα σύνηθες θέμα που δημιουργείται σε χώρους που θα χρησιμοποιηθούν για προβολές είναι αυτό του φυσικού φωτισμού και πώς αυτός θα περιοριστεί. Η καλύτερη λύση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η αγορά ειδικών κουρτινών σε σκούρα χρώματα, οι οποίες δεν επιτρέπουν την είσοδο του έντονου φωτός στο χώρο και προσφέρουν μία – τυπική έστω – ηχομόνωση. Πάρα πολλές από τις σύγχρονες τηλεοράσεις υψηλής ευκρίνειας, ειδικά οι plasma, αποδίδουν σαφώς σωστότερα χρώματα και καλύτερη εικόνα όταν υπάρχει χαμηλός φωτισμός στο χώρο και δεν δημιουργούνται αντανακλάσεις. Στην απόφαση του τί είδους φώτα θα μπουν στο χώρο αυτό, θα πρέπει να ληφθούν στα υπόψιν και τα παραπάνω, ώστε να μπορεί να πετύχει κανείς είτε πλήρη συσκότιση του χώρου εύκολα, είτε μερικό φωτισμό του αλλά όχι με πηγές που αντανακλώνται απευθείας στην οθόνη.

7. Απόσταση από την οθόνη

Σημαντικό ρόλο παίζει στην άνετη θέαση ταινιών ή ενασχόληση με το gaming και η απόσταση του θεατή από την πηγή της εικόνας. Αυτό που θα πρέπει να προσέξει κανείς ορίζοντας τη θέση όπου θα κάθεται είναι αυτή να μη βρίσκεται ούτε πολύ κοντά (ώστε να ξεχωρίζει με γυμνό μάτι τις γραμμές), ούτε σε μακρινή απόσταση (ώστε να μην διακρίνονται αρκετές λεπτομέρειες στην εικόνα). Ως άτυπος κανόνας έχει επικρατήσει η άποψη που θέλει τη σωστή απόσταση απέναντι από την οθόνη προβολής να προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της διαγωνίου της συσκευής προβολής, επί 1.5 έως 1.9 φορές. Θα πρέπει, δε, να ληφθεί στα υπόψιν και η γωνία θέασης: οι τηλεοράσεις plasma, για παράδειγμα, προσφέρουν ικανοποιητικότατη εικόνα και από τα πλάγια της οθόνης, ενώ οι LCD σε μεγάλες γωνίες αρχίζουν να αλλοιώνουν τα χρώματα.

8. Καλώδια και συνδέσεις

Μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων που ξεκινούν μόνοι τους να συνθέσουν ένα home cinema επιλέγει, δυστυχώς, πολλές φορές λανθασμένο τύπο καλωδίων για τις συνδέσεις των συσκευών. Είναι σημαντικό να επιλεγεί η καλύτερη δυνατή συνδεσμολογία, έτσι ώστε να υπάρχουν οι μικρότερες απώλειες στην ποιότητα της μεταφοράς της εικόνας ή του ήχου. Είναι πια σχεδόν… απαγορευτικό να χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε άλλη σύνδεση από αυτή της HDMI: η εν λόγω σύνδεση είναι ψηφιακή και μεταφέρει το σήμα αυτούσιο από players σε ενισχυτές ή τηλεοράσεις. Στην ουσία μόνο τα ηχεία συνδέονται πλέον αναλογικά και αυτό δεν θα αλλάξει στο προσεχές μέλλον. Σημαντικό είναι επίσης το θέμα των συνδέσεων και για λόγους αισθητικούς: κανείς δεν θέλει ένα σαλόνι γεμάτο με καλώδια, γι’ αυτό και υπάρχουν επαγγελματικές λύσεις όχι μόνο για την κάλυψη, αλλά και την τακτοποίησή τους (καθώς αντενδείκνυται να μπλέκονται και μεταξύ τους). Νοικοκυρεμένα, άλλωστε, τα καλώδια είναι σαφώς ευκολότερα διαχειρίσιμα.

9. Η ρύθμιση είναι το παν

Κανένα home cinema δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν δεν ρυθμιστεί σωστά. Μπορεί ένα surround σύστημα ή μία τηλεόραση να αποδίδει εκπληκτικά σε ένα π.χ. demo room, αλλά μέτρια σε κάποιον άλλο χώρο, αν η λειτουργία τους δεν έχει προσαρμοστεί σε αυτόν. Στόχος της λεπτομερούς, προσαρμοσμένης σε κάθε συγκεκριμένο χώρο ρύθμισης είναι να αποδίδουν όλα τα τμήματα ενός home cinema όσο καλύτερα γίνεται βάσει των συνθηκών, έτσι ώστε να αποσπά ο θεατής τη βέλτιση οπτικοακουστική εμπειρία από τις ταινίες του. Είναι εκπληκτικές οι διαφορές που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα η σωστή ρύθμιση ενισχυτή και ηχείων, γάμμα, φωτεινότητας και αντίθεσης στις τηλεοράσεις, απόστασης στους προβολείς κλπ. Γι’ αυτό και, ειδικά σε home cinema κάποιας αξίας και πάνω, είναι απλώς… εγκληματικό να μην αξιοποιηθούν οι υπηρεσίες κάποιας εταιρείας που ειδικεύεται επαγγελματικά σε αυτές ακριβώς τις διαδικασίες.

10. Τί είναι όλα αυτά τα χειριστήρια…;

Στην περίπτωση που έχουν αγοραστεί ξεχωριστά προϊόντα για κάθε τμήμα του home cinema, είναι μεγάλη η πιθανότητα να αρχίσουν να… μαζεύονται ανησυχητικά πολλά χειριστήρια και στο τραπεζάκι όπου θα λειτουργεί το home cinema. Σε αυτές τις περιπτώσεις προτείνεται η αγορά ενός universal remote, ενός τηλεχειριστηρίου δηλαδή το οποίο μπορεί να αντικαταστήσει όλα τα άλλα και να αυτοματοποιήσει πολλές ακολουθίες πλήκτρων. Τα σύγχρονα μοντέλα κατασκευαστριών εταιριών (όπως η σειρά Harmony της Logitech) προσφέρουν ακόμη και οθόνη αφής, η οποία καθιστά τις σχετικές επιλογές και ρυθμίσεις άμεσα και πανεύκολα προσβάσιμες. Αν δεν υπάρχει κανένα θέμα χρηματικό, άλλωστε, υπάρχουν τηλεχειριστήρια που μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο όχι μόνο των συσκευών, αλλά όλου του… δωματίου του home cinema, από τα φώτα ως τις κουρτίνες!

Πηγή: athinorama.gr Home Cinema: Tα δέκα… μη!

Ζητήστε τη ΔΩΡΕΑΝ μελέτη του χώρου σας

ή καλέστε μας στο 211 4114609 και μιλήστε με έναν Σύμβουλο Home Cinema

Tags: ,